tisdag 10 september 2013

Nallemässan - igen

Hej!

Det blir kanske tjatigt men nu ska jag skriva om nallemässan igen!!!

Men först - hur ska man ha koll på alla sina login? Jag håller på att bli tokig, men ikväll lyckades jag än en gång komma in här på bloggen efter att ha försökt ett antal kvällar. Nu har jag gjort en anteckning och hoppas att jag nu kan hålla redan på den.

I helgen var det Konstrunda i Tingsryds kommun. De hade tur med vädret, solen sken och det var så underbart skönt ute. Tingsryds konstrunda innefattar även hembygdsgårdarna och det var så mysigt vid alla dessa platser med gamla byggnader, massor av folk, kaffeservering med bonnakringlor eller våffor och så alla hantverkare som satt runt omkring.

Jag hann med att sätta upp lappar om mässan i Tingsryd, Linneryd, Älmeboda, Korrö mfl ställen och jag var också hemma hos Shane Steen på Steengården som ska delta i Nallemässan. Hon gör härliga saker av bla betong! Se bild nedan av en flicka. Hela trädgården var en konstutställning och rolig att vandra runt i.
Nu finns också ett par nallar med i hennes kollektionen :-)

Vi hamnade också på ett soldattorp mitt ut i skogen och där fanns en äldre man i äkta gammal uniform, det var så mysigt och han poserade gärna för fotografen. Trasmattor på golven, kaffe med hembakat, trädgårdsmöbler i gammal modell och underbara backar runt omkring knuten. Inte hade jag heller väntat mig att jag skulle hamna på ett motorsågsmuseum............. med demonstation av gamla sågar, men det var intressant. Nu vet jag mer om gamla issågar mm och det är ju alltid roligt att lära nytt, vad det än är.



Jag träffade en träsnidare och nu är min förhoppning att han vill delta i Nallemässan, för ni kan inte ana så fina björnar han snidade. Visst vore det väl roligt med en arbetande verkstad på mässan???

MÄSSAN ja - den växer, tack och lov. Många sade ju till mig att det aldrig skulle kunna bli en Nallemässa i Kosta, att det inte skulle fungera. Tur att jag inte lyssande. Det kommer mer och mer på mässan - nu har vi också ett boksläpp med signering av en sagobok om en nalle samt sagoläsning, en workshop under hela dagen där man kan måla sin egen julkula och kanske blir det också nallesömnad, det är på g.

Mamma och jag är just nu engagerade i fiskdammen. Den behöver ny klädsel så nu kan vi frossa i fantasifiskar i olika tyger och färger. Vi har ju lite tid på oss tack och lov.

Helgen den 21-22 är det Design och Glashelg/Konstrunda i Emmaboda och Lessebo kommuner. Ingen jag visste förrän i förra veckan och därmed tog jag beslutet att avstå från mässan på Johannamuseet. Lite trist kanske, men samtidigt måste jag ju vara i butiken nu när den är precis nyöppnad och det händer något i kommunen och här omkring. Snart nog sänker sig mörket, regnet strilar ner och det blir tyst och lugnt. Det är då vi ska smida planer för kommande säsong!

I natt bor det 2 Stockholmsdamer på pensionatet. Hoppas de kommer att sova gott bland alla nallarna.

Har du ideer på aktiviteter så hör av dig!!! Vi har plats och är öppna för nya roliga saker!

Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se