fredag 15 november 2013

Julskyltningen har börjat både här och där

Tänk, när man var barn så var det brunt papper för fönstrena. Och man gick och längtade. Den 1 Advent
då skulle täckelsen falla. Så spännande det var - ett tåg som gick runt, runt, runt.......och något som åkte i vagnarna. Kanske några fina leksaker, lite kulor och glitter. Det var inte mycket mer men ändå så UNDERBART. Vi var inte så bortskämda. Men känslan, den kan jag känna än idag och jag önskar att även dagens barn skulle få uppleva detta.

Nu plockar en del butiker fram julgrejorna redan i september, en del skyltar upp i sept/oktober och julmarknaderna börjar i oktober. Det vore väl bättre då att kalla dem höstmarknader. I november, före Advent, är allting redan i full gång. Här i Kosta började ju julen den 9/11 och vi var då inte först.

Så det gäller att hänga med. Mina 2 skyltfönster är nu klara, varav ett med proffshjälp av min trevlige granne. Ljusen på fasaden ska komma på plats före 1:a Advent, är det sagt. Tiden går fort......

Det blev mycket öppnare i butiken och man ser mycket bättre in när kuberna kom bort och det blev ett öppet skyltfönster. Snyggt, riktigt snyggt!!!! Det är många som stannar och tittar! Välkomna in också!!!!

-----

Nu info som jag fått idag - till alla er som tycker om KÄTHE KRUSE och alla dockor. Andrea Kathrin Christensson och hennes man har nu lämnat företaget efter många år. För inte så länge sedan sålde de till ett schweiziskt holdingbolag och satt kvar i styrelsen, men nu den 15/11 slutade de helt. Jag kommer att sakna henne, hon arbetade i Käthe Kruses anda och ville bevara hantverket i dockorna: handmålade ansikten, peruker av äkta hår tillverkade i verkstaden, handsydda kläder i bra kvalitet osv. Hoppas bara nu att
det nya bolaget vill fortsätta i samma anda.

------

Steiff kommer inte heller i år att delta i Nurnberg-mässan. De har sin egen "show" under 2 dagar inne i Nurnberg och visar där alla nyheter för 2014. Det upprör faktiskt många att de inte deltar i själva mässan, många tycker att de sviker den tyska leksaksmässan.
Jag åker dit i vilket fall som helst och hoppas få fram många nyheter om vad som händer i Leksaksvärlden.

Vill du beställa något från Steiff kan du också titta på www.steiff.de - jag har det mesta hemma.

Önskar en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se