fredag 20 juni 2014

Först MIDSOMMAR, sen NALLEPICKNICK

Hej igen!

Är det någon som förstår vart tiden tar vägen???? Jag gör det inte. Den bara försvinner. Det var ju så långt till midsommar och nu är den här.

Imorgon samlas vi redan kl 06.30 vid Kosta Folkets Hus för att åka med vårt lilla tåg Pysen till Rislycke, där vi tillsammans binder kransar och girlander av gröna löv.
I fjol var det underbart, solen sken, fåglarna sjöng och inga mygg. Några med sångröst och andra utan vidare sångröst (dvs bla undertecknad) sjöng Taube och Bellman medan kransarna bands - och fina blev de.

Iår stannar tåget för första gången vid hotellet om någon av hotellgästerna skulle kunna tänka sig att börja fira
midsommar redan 06.45. Visst är det tidigt, men det är faktiskt trevligt.

När allt är klart lastar vi in våra konstverk i Pysen och åker tillbaka till Folkets Hus och klär stången. Sen när vi väl är klara så blir det lite kaffe och korv med bröd och allmänt prat innan vi skingras. En del träffar man igen kl 1500. Då marscherar vår fina musikkår från hotellet till Folkets Hus och firandet i Parken tar vid.
I år marscherar de förbi min öppna butik, så nu är gräsmattorna och häckarna klippta, rabatterna krattade,
planen sopad och blommorna välskötta. En ny skylt har också kommit upp på husets ena gavel.

Midsommar i parken betyder sång och musik och dans runt midsommarstången. Lotterier, skytte, fiskdamm,
chokladhjul, våffelcafé mm. Traditionellt och trevligt. Musikkåren underhåller inomhus och man träffar gamla bekanta som drar sig till hemtrakterna för att fira midsommar.

Jag sponsrar barntombolan och hela dagen har jag hållit på med vinstnummer och listor.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så försvann gårdagen och idag började det tidigt - läs ovan. Solen sken, fåglarna kvittrade och knotten
var energiska och jagade oss bäst de kunde. Vi blev bara 6, men vi fick kransar och girlander färdiga
och monterade på stången. Efter traditionsenliga korvar med bröd fortsatte jag med att sätta upp
lotteriet och nu är butiken öppen fram till 51.15 och sen bär det av till lilla lotteriboden.


Jag har fått en underbar stor härlig bukett att ha utanför butiken idag - midsommarafton - när musikkåren och en massa folk ska marschera förbi här utanför. Härliga sommarblomster i fina färger som precis matchar min skylt i cerise och blått. Till detta fick jag också en fin krans av vilda blomster att ha i håret, nu när jag ju ska gå till Folkets Hus och jobba i ca 3 timmar. Så firandet för min del får börja först efter 19.30 någon gång.


Sen när midsommaren är över så fortsätter jobbet med NALLEPICKNICKEN. HOPPAS, hoppas, hoppas att många kommer. Har i alla fall fått veta att några reser från Malmö och andra från Karlskrona med omnejd - så ett par stycken blir vi i alla fall. Jag hoppas på minst 60-70 personer och att vädret ska gynna oss och att det blir trevligt. Början till en ny tradition.

Coop sponsrar glass till barnen. Jag har fått tag i duktig musiker så det blir barnsånger och allsång, sagoläsning mm mm. Jag tar gärna emot fler tips. Vill du hjälpa till eller har en idé om fler aktiviteter så hör av dig.


Så till sist, denna gång - HA EN UNDERBAR MIDSOMMAR! NJUT AV STUNDEN! Njut av
ljusa sommarnatten. Njut av god mat och goda vänner!

                                                                                                               Margaretha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se