torsdag 26 mars 2015

Förberedelser för vår och sommar nu på gång

Kära vänner!

Det är jobb hela tiden även om det inte är kunder i butiken. En del tror då att man mest sitter och rullar tummarna men det är nog tvärtom. Det är mycket som händer hela tiden och mycket som ska bli klart.

Nu har jag precis påskskyltat - båda fönstrena och påskris ute i mina buskar som piggar upp
trädgården med dess glada färger, annars är det ju ganska grått just nu. Idag kom ändå solen fram igen och man känner sig genast gladare.

Dockor från Kidz and Cats och plockats fram. En kund i USA vill ha 4 st men hon är noga med
vilket årsmodell det är på dockorna. Hudfärgen har blivit lite mörkare på de senare dockorna. Hon hade total koll på detta, så nu fick jag tillfälle gå igenom allt jag har och alla set med kläder, underbara kläder i bra kvalitet. Att det även finns ett par pojkdockor i kollektionerna är ett stort + eftersom det inte är alltför vanligt, och finns det så är de sällan bra.


Nu väntar jag också in dockor från Paola Reina i Spanien, men sen är det stopp med dockor på ett tag.
 
Det har kommit in lite annat roligt, lite småsaker, nu inför våren och turisternas ankomst - speldosor, snöglober, kaleidoskop, 3-D kort och anteckningsböcker, fina pappväskor mm.
 
Kurs i TITTSKÅP - nästa kurs är den 8 april här i butiken. Är du intresserad så boka! Du får själv välja storlek och tema på skåpet och jag hjälper till med tips och idéer.
 
Har du lust att gå en kurs hos HAUGEs glas den 26 maj så hör av dig. Hauge gör om gamla flaskor till vaser, kannor, skålar och detta är en konst som han lär ut. Han håller kurser då och då och jag har 2 väninnor från Tyskland som kommer hit så vi har bokat en dagskurs. Det finns en plats kvar eftersom han bara tar emot 4 per kurs. Blir det du som tar den platsen?
 
Jag kommer att repetera i varje blogg nu - med risk för att vara tjatig - datum för
NALLEPICKNICK den 12 juli och NALLEMÄSSA den 25 oktober.
 
Nu finns planer på att anordna en MINIATYRMÄSSA nästa vår. Är du intresserad att delta? Hör i så fall av dig. Vi måste ju bli i alla fall bli 10 utställare om det ska bli något av det. Eftersom det inte finns någon mässa i Sydsverige, men jag har både plats för mässan och boende här i Kosta,  så är platsen perfekt. Centralt trots mitt i skogen :-) 
 
Vill du besöka STEIFF SUMMER? Jag ska precis beställa flygbiljetter. Har du intresse av att följa med - ring mig!
 
På söndag åker jag till Malmö, lunch på stan och träffar vänner, måndag morgon till Emporia och Köpenhamn för inventering åt Steiff. Jobb, visst, men också lite tid i Köpenhamn, härliga Köpenhamn. Ska ta en 3-4 dagar där framöver har jag tänkt, men det får väl bli efter sommaren.
 
I övrigt - ikväll har vi haft årsmöte i Folkets Hus här i Kosta. Jag sitter kvar i styrelsen - vice orförande - och vi ska fortsätta jobba för att Folkets Hus ska vara ett kulturhus för alla, ett hus med fullt av aktiviteter för unga som gamla. I huset finns bibliotek, bio och ungdomsgård mm och vi arbetar med underhållning, teater, föredrag, uthyrning, stugor, fiske, konferenser mm.
Det är i detta Folkets Hus jag också har min Nallemässa och det är hit jag vill förlägga en miniatyrmässa.

Detta är en servis från Bodo Hennig i Tyskland. Tyvärr är det så att allt av metall från BH kommer att försvinna. För dyrt att beställa hem stora lager tillverkade i Tyskland när samlandet har minskat. Tyvärr. Jag har en hel del kvar, men även hos mig minskar det.

Önskar mina läsare en skön helg!

Margaretha



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se