fredag 24 april 2015

Glashelg i Glasriket

Hej mina vänner!

Det är GLASfest i GLASRIKET denna helg med aktiviteter på alla glasbruk och i många hyttor. Vi får hoppas att solen skiner och att många kommer hit.
Här i Kosta är utställningen på Kosta Art Gallery ombyggd med bla en fantastisk utställning av Kjell Engman och på lördag kl 10 börjar man också sälja ut en hel del gammalt glas från vindar och förråd. Lördag kväll är det tävling i hyttan, vem kan göra det största fatet och den längst cylindern. Det blir spännande!
Det serveras hyttsill och ostkaka och alla serveringar håller öppet.
I Målerås firar man 125-årsjubileum och nyöppnar den ombyggda restaurangen.
I Skruv får man blåsa glas och mycket, mycket mer. Naturligtvis nya utställningar överallt. GLASRIKET LEVER!




 
I mitt inöägg lovade jag visa glas som Mary gjort till mig och Dockskåpet - glas med graverade nallar. Det blir ju naturligtvis en helt annan effekt när man ser dem på riktigt - här slår nallarna igenom eftesom det är 3 på varje glas. Men kom gärna hit och delta i en kurs!!!

Denna helg är det MINIATYRMÄSSA i Farum på Själland/Danmark. Skandinaviens största och äldsta miniatyrmässa. Jag var med från allra första början och i många år, dock ej de senaste åren i Malmö och inte heller sedan jag flyttat. Till Farum kommer utställare från när och fjärran, tex
många holländare och tyskar, men också fransmän och italienare, mest danskar dock, men även en del från Sverige.

NU har jag tagit ett beslut om att starta en miniatyrmässa här i Kosta, i Folkets Hus. Vi har plats,
vi har massor av boendemöjligheter i olika prisklasser, inga problem med parkeringsplatser, flera restauranger och så har vi ju också massor av kringaktiviteter så att man gärna kan kombinera med extra semesterdagar och se våra glasbruk, outlets, handpappersbruket i Lessebo mm.

Just nu håller hotellet på att bygga upp 13 nya stugor/26 lägenheter för självhushåll i en änden av samhället och i andra finns glashotellet. Dockskåpet finns mitt emellan. Sen har vi över 500 olika
sängplatser för uthyrning i samhället. Så finns ju även mitt Nallepensionat förstås.


Nallepensionatet är uthyrt denna helgen, 1:a maj helgen, den 22-30 maj -i övrigt helt fritt att boka.

Önskar alla en trevlig helg!

Margaretha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se