tisdag 2 juni 2015

Nallekurs och Glaskurs på en vecka

Hej alla dock- och nallevänner!

En lugn vecka - INGET inbokat och det är ovanligt. Visst händer det en hel del framöver, men det finns tid kvar för planering. Jag var orolig för Nallemässan, men kan nu känna mig lugn igen efter att jag pratat med "Folkets Hus". Vi har fått pengar till ombyggnad av kök och danshall men detta lär inte komma igång förrän senare i höst så vår del av bygget väntar de med. Därmed är Nallemässan är räddad! Ett 15-tal utställare har redan bokat in sig och tidiga bokningar tycker jag om, det underlättar all planering. Vill du också ställa ut????

Det har varit NALLEKURS!
En helt underbar helg med trevliga deltagare och superduktiga ledare. Alla nallarna blev så fina och jag vet att en del redan är på gång med både nalle 2 och 3 :-)
 
 
 
Alla nallarna blev klara innan hemgång! Gitte var så välplanerad, allt material kom i små söta nallekassar med våra namn på, vi fick namnbrickor, allt material var framplockat omkring oss, så det var bara att välja. Tänk att ett och samma mönster kan bli 10 totalt olika nallar! Olika färger på päls och tassar, olika garner för nos och mun, olika storlek på ögonen, en del rakade nosen mm och därmed blev det 10 små personligheter, alla lika söta på sitt speciella sätt. Kurs nr 2 efterfrågas redan och den får vi satsa på nästa vår!
 
De första deltagarna droppade in redan torsdag em. Sen kom resten under fredagen och kl 1700 satte vi igång. Sen gick nästan hela lördagen åt till nalletillverkning och kvällen avslutades på vår fina glasbar. Söndag 8-12.00 sen var vi klara! Och alla reste hem inom ett par timmar, något utmattade men nöjda och glada. En del hade långa resor - 1 1/2 tim norr om Oslo, Jylland, Göteborg och Malmö.................
 
När alla åkt kom Mary och Lydia från Nurnberg. Mary jobbar som glaskonstnär och lärare i glasdesign i Nurnberg och Lydia jobbar på Disneyworld i Paris med att göra glas a la Murano samt graverar också glas. De stannade till fredag och under den tiden var det minst sagt fullt upp.
Vi gick på GLASKURS hos Leif Hauge i hans glashytta i Kulltorp utanför Åseda. En dag, 6 timmar och det var underbart roligt. Vi omformade gamla glasflaskor till glas och vaser. Vi hade ca 10 modeller av småflaskor att välja mellan och dessa skulle sedan värmas upp och omformas, doppas i färg, formas igen och igen innan vi var nöjda. Det var inte helt lätt, glas är verkligen ett levande material som man måste lära sig hantera och forma och det gör man inte på 6 timmar, det är då helt säkert.
De andra hade ju jobbat en del med glas tidigare på Konstskolan, men jag var helt novis men ändå nöjd med det jag åstadkom.
 
 
Lydia och Mary på glasbaren. Se så kul de hade!!! Och ovan 2 bilder på mina konstverk :-)
 
Helg igen på lördag, men jag väntar kunder. Kanske hinner jag i alla fall till Nationaldagsfirandet i Lessebo, om jag har tur. Sen väntar Midsommar i Kosta Folkets Hus och jag jobbar just nu med vårt barnlotteri, det krävs många vinster för att det ska bli roligt och sen, ja - då är det NALLEPICKNICK och den ser jag fram emot. Vi ska göra ungefär som ifjol, MEN ingen tipsrunda - det är för mycket fusk idag när alla har mobiltelefoner och letar fram svaren. Det får bli något annat.
 
Ha en skön vecka!
 
                                                             Hälsningar Margaretha
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se