onsdag 10 juni 2015

Sommar och sol och turister - äntligen

Hej alla mina dock- och nallevänner!

Äntligen har värmen kommit och vi får verkligen hoppas att den stannar. Turisterna börjar nu komma till Kosta. Tyskar är det gott om, holländare och danskar börjar också dyka upp och idag hade jag en norrman här som handlade presenter till sina små döttrar. Jag letar nu boende åt ett par från Finland som vill komma hit den 6-10 aug, men då tycks hela Kosta vara uppbokat. 500 pers från Goldwing (motorcyklar) och en hundklubb med 400 samtidigt, det är lika många som bor i samhället, så då blir det trångt. Kan man hjälpa till med att hitta boende så är det bra och just nu jagar jag folk som har stugor och vill hyra ut.

IDAG blev bladet om vår NALLEPICKNICK färdigt och jag har fått löfte om både ballonger och glasspinnar från COOP. KOM, KOM, KOM!!!! I fjol blev vi totalt 100 personer, i år hoppas jag på 150-200, så nu gäller det att sprida informationen.

Jag vet redan att det kommer deltagare från både Blekinge och Malmö och det är positivt och roligt. Sen hoppas jag på många från grannorterna och även att Kostaborna ställer upp.
Jag har lagt till lite sedan i fjol: lekar (kan vi väl hitta på några) och allsång (ska vi väl klara).

NU har vi även satt datum för en MINIATYRMÄSSA till våren - lördagen den 12 mars - tiderna återkommer vi till. Det finns ju en mässa i Stockholm och en i Farum, norr om Köpenhamn, så detta ligger lite mitt emellan och därför hoppas jag på att vi ska kunna få lite utställare. Även om vi inte blir så många första gången så är det i alla fall en början. Sen får vi bygga på med fler utställare och kanske fler aktiviteter. Vet i alla fall redan en del som kommer att ställa ut :-)

Njut av solen. Ikväll ska jag ut i mitt lilla grönsaksland och plocka de första rädisorna. Vilken lycka när jag tog upp en igår och såg att jag lyckats med min odling. Min första sedan jag flyttade ut på landet, i Malmö med boende på Kronprinsen hade jag bara lite gräslök i mina blomsterlådor, det var allt. Jag har också en jättegod sallad, men fråga mig inte vad den heter - det var en tysk påse och jag bara sådde för att se vad det skulle bli av den - och
det blev över förväntan. Gräset behöver klippas, staketet oljas......... det medför en hel del när man skaffar hus och trädgård.

Ha det så bra!                             Hälsningar Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se