torsdag 14 januari 2016

Nya ägare till dockföretag

Kära dock- och nallevänner

Det händer hela tiden något i denna värld.

Fick inbjudan av Kidz ´n´Cats / Sonja Hartmann till Leksaksmässan i Nurnberg. Förra året köpte megaföretaget HAPE från Schweiz Käthe Kruse, nu har de köpt Kidz ´n´Cats också. De kommer tom att visa sina dockor i Hapes monter men Sonja Hartman ska fortfarande vara den som driver företaget vidare. Käthe Kruse har sin egen monter, men är ju både större och äldre såsom företag och fick en ny VD utsedd av Hape.
Efter det att Käthe Kruse togs över förändrades deras monter i Nurnberg totalt. Nu tillverkas bara en av de klassiska dockorna med renhår, mer lekdockor och vissa produkter som försvunnit helt. Alla som har gamla fina Käthe Kruse-dockor tillverkade i Tyskland ska vara rädda om dessa. De är kulturhistoria och finare kommer de aldrig att bli. Jag tror inte ens att Käthe Kruses lekdockor tillverkas i Tyskland längre.

Sonja Hartman har ju hela tiden själv designat sina dockor och deras kläder men tillverkningen har skett i Kina. Hon har hela tiden kontrollerat fabriker och leveranser så det är ändå dockor av hög klass och väldigt fina.

Paola Reina har tagit fram en helt ny dockmodell som jag kommer att ta hem. Visar bilder när de leverats, för jag vet inte om de är officiella innan Nurnbergmässan.

Leksaksmässan i Nurnberg - världens största leksaksmässa. Ifjol var där ca 3000 utställare så man kan ju inte precis besöka dem alla. Vissa hallar är för mig totalt ointressanta, utelekplatser, plastleksaker containervis, bilar och båtar mm mm. Jag håller mig till "mina" hallar med barn och baby, dockor, nallar, miniatyrer, hantverk, speldosor mm.

Steiff deltar inte heller i år i mässan, tyvärr. Vi har en egen event, dit vi inbjuder våra kunder för att se nyheterna för 2016, bjuder på mat och dryck, tar emot beställningar och har lite trevlig tillsammans. Två dagar 1500-2200, så det blir sena kvällar innan man kommer hem.

                                                            <> <> <> <> <> <> <> <> <>

Nu har jag i ett par dagar jobbat med årets NYA mässa - en MINIATYRMÄSSA i KOSTA. Hoppas på många, både utställare och besökare. Vi har ju många fördelar - stor bra lokal, som tills dess är helt nyrenoverad (pågår just nu), många olika alternativ på boenden i olika prisklasser, gratis parkering och mycket att se med glasbruk, outlet, glasgalleri mm.

Ett par utställare är redan klara och jag är helt övertygad om att vi kommer att bli så många att det blir en bra mässa. Reklamen håller redan på att gå ut och redan nu läggs det in på Lessebo Kommuns, Glasrikets och Folkets Hus hemsida. Ni som läser detta får GÄRNA dela informationen.

                                                                                               Med vänlig hälsning Margaretha


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se